fbpx

המדריך המלא לטיפוח העור

אני מאוד מתרגשת להוציא סוף סוף לאוויר העולם את הפוסט שלפניכן – המדריך המלא לטיפוח העור. התמקדות שלנו כאן היום היא ברכיבים פעילים בטיפוח, כשהמטרה העיקרית היא לעשות סדר בתוך כל הבלאגן הזה שנקרא חומצות, רטינואידים, פפטידים ו-ויטמינים. יש כל כך הרבה רכיבים פעילים בטיפוח, אבל שימוש לא נכון שלהם יכול להיות בעייתי. מה גם שלא כל רכיב מתאים לכל אחת ולא כל הרכיבים מותרים לשימוש בהריון. לכן חשוב במיוחד להכיר וללמוד מה הכי מתאים ונכון לכן.

לצד הידע המקצועי שלי, על מנת להשלים את המדריך המלא לטיפוח העור בצורה הטובה ביותר, גייסתי למשימה את ליאת ריבלין, הקוסמטיקאית המופלאה שלי, שתעזור לנו לעשות סדר בדברים. הפרמטרים שהתייחסנו אליהם – סוג הרכיב, מה הוא עושה ולמי הוא מתאים, עם אילו מרכיבים אחרים מסתדר ועם מה פחות והאם בטוח לשימוש בהריון.

הערה חשובה לפני שמתחילים

חשוב לנו להדגיש כי מדובר במדריך רכיבים בלבד, וכי את התאמת המוצרים הספציפית רצוי לעשות בעזרת איש או אשת מקצוע, שיוכלו לאבחן את העור בצורה הטובה ביותר. זכרו שלא כל מוצר שמתאים לאחת בהכרח מתאים לאחרת, ובכל הנוגע לרכיבים פעילים כדאי לנהוג במשנה זהירות. שמרו לכן את הפוסט במועדפים שתמיד תוכלו לחזור אליו ולעשות לכן סדר בעניינים.

המדריך המלא לטיפוח העור

מדוע חומרים מסוימים אסורים לשימוש בהריון?

חומרים שונים בקוסמטיקה חודרים דרך העור לכלי הדם, חלקם חודרים דרך השלייה ויכולים להגיע לעובר. חשוב מאוד להקפיד ולבדוק את הרכיבים בתכשירים שאתן משתמשות בהם בהריון (ובינינו – בכלל), לחקור, ללמוד ולהכיר קצת יותר מקרוב. מומלץ להימנע מסבונים המכילים SLS ועלולים לגרות את העור, כמו גם משימוש אינטנסיבי בפילינגים שכן העור רגיש מאוד בתקופה זו ושימוש יתר במוצרים מסוג זה עלול לגרום לרגישות בחשיפה לשמש ולפיגמנטציה. הטיפוח בתקופת ההריון הוא בעיקר טיפול מונע – נקיון, החדרת לחות ושמירה על עור מאוזן ובריא, תוך שימת דגש על סוג העור והצרכים.

פיגמנטציה והריון

בתקופת ההריון רמות האסטרוגן בגוף והמלנין בעור עולים. עלייה זו גורמת להתכהות באזור הפטמה, פס כהה במרכז הבטן, נמשים ולעתים מלאזמה – כתמי פגמנטציה בפנים האופיינים לאזור שמתחת לעיניים. לרוב היא נעלמת מעצמה לאחר הלידה, אך לעתים נשארת ומומלץ לטפל בה כמה שיותר מהר. נדגיש כאן את חשיבות הטיפול המונע והשימוש במקדם הגנה, בכדי למזער כמה שניתן את התופעה.

המדריך המלא לטיפוח העור • חומצות

הקטגוריה המעניינת ביותר מבחינתי, וכזו ששינתה את שגרת הטיפוח שלי, דחפה אותי לכתוב את המדריך המלא לטיפוח העור ושדרגה את מצב העור באופן ניכר ונראה לעין. אז נכון, זה נשמע קצת מפחיד בהתחלה, למרוח על הפנים העדינות שלי חומצה? אבל אני רוצה להרגיע אתכן, שכן חומצות משמשות שנים בקוסמטיקה מקצועית, וכיום פשוט נגישות יותר לציבור הרחב הודות למותגים כמו דה אורדינרי שאפשר לרכוש אונליין באתר לוק פנטסטיק, קאלט ביוטי, ביוטי ביי ואסוס, ודה אינקי ליסט, שכבר אפשר לרכוש בארץ בסופר פארם, או בלוק פנטסטיק וקאלט ביוטי.

חומצות • אזהרות חשובות

לצד הקלות והנגישות של מוצרים המכילים חומצות כרגע, ליאת מציינת שחשוב מאוד להיזהר משילובים ומינונים שאינם מתאימים, שעלולים לגרום לתגובה אלרגית וגירויים לא נעימים בעור. בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על שימוש עקבי במקדם הגנה, שכן חומצות הופכות את העור לרגיש יותר בחשיפה לשמש. ההמלצה של ליאת – התייעצו עם אשת מקצוע שאתן סומכות עליה, שתעזור לכן להתאים את המוצרים בצורה הטובה ביותר.

חומצות AHA ו-BHA

חומצות AHA אלפא הידרוסקיות (שהמפורסמות בהן הן חומצה גליקולית, לקטית וציטרית), הן חומצות המופקות מחלב או מקור צמחי. הן חודרות לשכבה הראשונה של העור וגורמות לסילוק של השכבות המתות ולעידוד וייצור תאי עור חדשים. תפקידן גם לאפשר חדירה וספיגה טובים יותר של מוצרי טיפוח לשכבות העמוקות של העור. לחומצת BHA בטא הידרוקסית (חומצה סליצילית), יש את היכולת לחדור לעומק שכבות העור, ולעבוד עליו מבפנים. מסיבה זו היא מתאימה מאוד לשימוש בעור שמן ואקנתי, שכן היא מטפלת בבעיה בצורה עמוקה. בכל שימוש בחומצות, חשוב מאוד להקפיד על לחות מספקת והגנה איכותית מהשמש.

חומצה סליצילית

חומצה סליצילית מיועדת לסילוק תאים מתים ושחרור עדין של ראשים שחורים, שכן היא חודרת לנקבוביות ואנטי דלקתית. היא מתאימה לטיפול בעור שמן ובעור עם אקנה, פצעונים ואדמומיות. משתלבת מצוין עם חומצה קוג’ית. עלולה להיות מגרה בשילוב עם רטינול וחומצה גליקולית. לגבי החומצה הסליצילית בהריון הדעות מעט חלוקות (למשל בשימוש במוצר נשטף כמו סבון) – אך ההמלצה שלי היא להימנע משימוש בה בהריון.

חומצה גליקולית

חומצה המופקת מסוכר, בעלת המולקולה הקטנה ביותר מבין החומצות ומבצעת פילינג אפקטיבי מאוד בעור. מתאימה לטיפול בעור מחוספס ומאיצה את תחלופת התאים וחשיפת עור בריא וחיוני יותר. מעודדת ייצור קולגן ואלסטין ומרעננת את מראה העור. עלולה להיות מגרה בשילוב עם רטינול, חומצה סליצילית ו-ויטמין סי. מותרת לשימוש בהריון במינון נמוך ולא בתדירות בגבוהה.

חומצה לקטית

מופקת מחלב, פירות או ירקות. חומצה עם מולקולה גדולה יותר מהגליקולית, המבצעת קילוף עדין מתאימה למי שרגיש לגליקולית, ובכלל לבעלות עור רגיש. שומרת על רמת ה-PH בעור, תורמת לייצור קולגן ומתאימה לטיפול בפגמנטציה. משתלבת נהדר עם חומצה סליצילית וקוג’ית. עלולה להיות מגרה בשילוב עם חומצות AHA ורטינול. מותרת לשימוש בהריון.

לרכישת THE ORDINARY LACTIC ACID 5% + HA 2% 30ML לחצו כאן

לרכישת THE ORDINARY LACTIC ACID 10% + HA 30ML לחצו כאן

חומצה אזלאית

מופקת מחיטה ושעורה, נוגדת זיהומים וחיידקים, מונעת היפרפגמנטציה, מפחיתה יצור סבום, מעודדת חידוש תאי עור, מתאימה לעור עם אקנה ומצוינת לעור עם רוזציאה. תהליך הטיפול בה ארוך, שכן מדובר בחומצה מתונה יותר. משתלבת היטב עם ויטמין סי וחומצה לקטית. עלולה להיות מגרה בשילוב עם חומצות BHA כמו חומצה סליצילית. מותרת לשימוש בהריון.

חומצה קוג’ית

חומצה המופקת מאורז ומדכאת את ייצור המלנין. נחשבת לידידותית למדי, אך בשביל להשיג תוצאות נראות לעין מומלץ לשלב אותה עם תכשירי הבהרה, חומצות AHA ו-BHA (משתלבת נהדרת עם חומצה גליקולית למשל), חומצה אזאלית או רטינול. מותרת לשימוש בהריון, אך לא בשילוב עם המרכיבים המצוינים מעלה, האסורים לשימוש בהריון.

חומצה אסקורבית

מופקת מויטמין C שהוא נוגד חמצון אפקטיבי, החיוני לבניית חלבון הקולגן בעור. החומצה מסייעת בהשלת התאים המתים, מפחיתה פיגמנטציה, מבהירה ומאחדת עור עם כתמים, מונעת נזקים שנגרמים לעור כתוצאה מחשיפה לרדיקלים חופשיים ותורמת למיצוק. משתלבת נהדר עם פפטידים וחומצה לקטית. מומלץ לא לשלבה עם ניאצינאמיד ורטינול באותה הנחה, אלא להניח לסירוגין (למשל בוקר-ערב). כמו כן עלולה להיות מגרה בשילוב עם חומצה גליקולית וסליצילית. מותרת לשימוש בהריון.

לרכישת THE ORDINARY ETHYLATED ASCORBIC ACID 15% SOLUTION לחצו כאן

חומצה הילוארונית

בניגוד לחומצות אחרות, מדובר על חומצת לחות.קיימת בגוף באופן טבעי, יכולה לאגור ולספוח מים ולספק אפקט ממלא. זו היא חומצה החיונית לשמירה על לחות ונפח לעור. מתפיחה את העור, הופכת אותו לגמיש יותר ומפחיתה קמטים. אין לגביה איסורים מיוחדים מבחינת שילובים עם מוצרי טיפוח אחרים. מותרת לשימוש בהריון.

לרכישת THE ORDINARY HYALURONIC ACID 2% + B5 30ML לחצו כאן

רטינואידים

רטינול / רטין A / אדפרין

נגזרת של ויטמין A. החומצה הרטינואית משפיעה על הדרמיס, שזו השכבה הפנימית של העור, לעומת חומצות ה-AHA שעובדות על האפידרמיס. בנוסף, הרטינואיד מעודד ייצור של קולגן ואלסטין. הוא בעל השפעה ברורה על עור הפנים, יעיל לטיפול בקמטים, פיגמנטציה, אקנה או שימור עור בוגר. רטינול הוא חומר חזק מאוד ואין לערבב אותו עם חומצות אחרות באותה ההנחה. ניתן לשלב אותו עם מוצרי טיפוח אחרים בשימוש של בוקר-ערב (בוקר מוצר אחר למשל ויטמין סי, ערב רטינול). רטינול על כל נגזרותיו אסור לשימוש בזמן ההריון.

לרכישת THE ORDINARY RETINOL 0.2% IN SQUALANE לחצו כאן

לרכישת THE ORDINARY RETINOL 0.5% IN SQUALANE לחצו כאן

לרכישת THE ORDINARY RETINOL 1% IN SQUALANE לחצו כאן

פפטידים

נוכחותם של פפטידים בתכשיטים קוסמטיים מאיצים את תפקוד העור, מעוררים ייצור של סיבי קולגן ואלסטין ומגבירים ייצור של חומצה הילאורונית. הפפטידים מתאימים לרוב סוגי העור ובמיוחד לעור רגיל עד יבש, משתלבים מצוין עם תכשירים המכילים חומצה הילאורונית ו-ויטמין סי. אין לגביהם איסורים מיוחדים מבחינת שילובים עם מוצרי טיפוח אחרים. מותרים לשימוש בהריון.

ניאצינאמיד

ניאצינמיד, ידוע גם כויטמין B3, תפס הרבה תאוצה בתקופה האחרונה. ניאצינמיד נמצא באופן טבעי בעור ויש לו הרבה תפקידים. הוא עוזר במצבי אקנה, מטפל בכתמי פיגמנטציה, מאזן את ייצור הסבום העור ונהדר לטיפול ומניעה של פצעונים. מומלץ לא לשלבו עם חומצה אסקורבית, חומצה גליקולית או רטינול באותה הנחה, אלא להניח לסירוגין (למשל בוקר-ערב). מותר לשימוש בהריון.

לרכישת THE ORDINARY NIACINAMIDE 10% + ZINC 1% 30ML לחצו כאן

לרכישת THE ORDINARY SUPERSIZE NIACINAMIDE 10% + ZINC 1% 60ML לחצו כאן

בהכנת הכתבה השתתפה ליאת ריבלין, קוסמטיקאית מקצועית המקבלת בתל אביב וירושלים. לעמוד האינסטגרם של ליאת.

לתיאום טיפול: 050-6440826

*תמונות המרקמים לקוחות מהרשת.

גילוי נאות

אהבת את הפוסט? שלחי אותו לחברה שתהנה גם:

35 תגובות

  1. האם בבקשה תוכלי לבנות לי שגרת טיפוח של דה אורדינרי לבת 21 עור מעורב עם פיגמנטציה עם נטיה מינורית לאקנה?

    1. היי יקירה אני לא מספיק מתמצאת במוצרי המותג ספציפית. אוכל לבנות לך שגרה ממגוון מותגים אחרים אם תרצי.

    1. לא הייתי משלבת אותן יחד באותו הערב, אבל לסירוגין זה אפשרי ובהתאם לתגובת העור ורמת הרגישות שלו.

      1. מה זאת אומרת לסירוגין? אם יש לי חומצה גליקולית , חומצה סליצילית וניאוציאמיד איך אני יכולה לבנות. שגרת טיפוח איתם? כי אסור לשלב אותן ביחד לא? אשמח אם תעני לי🙏🏼🙏🏼

        1. היי,
          לסירוגין כלומר לא באותו היום, אפשר להחליף ביניהן, אבל גם לאו דווקא צריך להשתמש בכולן באותו הזמן. לצורך העניין אם את מרגישה שאת צריכה לאזן שומניות, שחורים ופצעונים, הייתי מתמקדת בסליצילית וניאצינאמיד. לזוהר ומראה אחיד ומואר יותר – גליקולית.
          בכל מקרה ממליצה קודם כל לבדוק איך העור מגיב לכל אחת, כדי לדעת מה נכון ומתאים יותר לך באופן אישי.

  2. היי, בת 22. אני משתמשת בחומצה סליצילית כמה זמן ועכשיו התחלתי לשלב גם גליקולית. זה בסדר לשים סליצילית- לחכות חצי שעה ואז גליקולית? (אם לא, איך לשלב את שתיהן?) פלוס מעוניינת להתחיל רטינול, איך היית ממליצה?
    ועוד שאלה- אני משתמשת באלוורה במקום קרם לחות, מה דעתך על זה?

    1. לא הייתי משלבת אותן באותו הערב, נשמע לי קשוח על העור. אפשר ערב כן ערב לא, לסירוגין. בכל פעם אחת אחרת. ממליצה לראות איך העור מגיב, אם משהו עבד עבורך יותר טוב מאחר. לתחושתי את צעירה לרטינול ואין סיבה להתחיל בגיל כל כך מוקדם. זה חומר אינטנסיבי שיכול להיות מגרה. אלוורה יכולה להיות מרגיעה ונעימה, אבל לאו דווקא להעניק לעור את הלחות שדרושה לו – אם את מרגישה שזה עובד לך – מהמם. אני לא מתחברת למרקם ג’ל על העור.

  3. היי איך אני אמורה להשתמש בחומרים: חומצה סילצלית חומצה גליקולית וניאצינמיד כלומר נגיד אני שותפת את הפנים בסבון אחרכך שמה את הסילצלית ואז מה לשים? או שצריך לעשות יופ ככה ויום ככה? ולגבי החומצה הגילקולית איך כני משתמשת בה צריך לשים אותה עם משהו מסויים כי ראיתי באתר שחומצה גליקולית וניאצינמיד באות ביחד אז צריך לשים אותן אחת אחרי השנייה אני חייבת סדר אשמח אם תעני

    1. לא מומלץ לשלב סליצילית וגליקולית באותה השגרה
      אפשר לבדוק יעילות הסליצילית קודם כל, בעצמה
      אפשר יום ככה יום ככה, אבל אני לא רואה ממש עניין – ממליצה לדבוק בחומצה אחת לתקופה מסוימת כדי לבדוק יעילות ולמנוע גירוי.
      חומצה גליקולית ניתן להשתמש במי פנים למשל, וניאצינאמיד לרוב יגיע בסרום.

      1. היי למה לא מומלץ גלייקולית ו סליצילית? דווקא השילוב שלהן מוכר כמומלץ למשל במסכת פילינג האדומה של דה אורנדרי

        1. שתיהן חומצות מקלפות ועלולות לגרום לגירוי בעור. זה בסדר שהן משולבות באותו תכשיר כי המינונים מותאמים.

  4. היי
    אני משמתמשת כבר יומיים בשגרת טיפוח בלילה שכוללת חומצה גליקולית ואז סרום ניאצינאמיד , קראתי שזה לא טוב ולכן אשמח לדעת איך אוכל להשתמש בשניהם מבלי שהעור ייפגע כי החומצה הגליקולית צריך פעם ביום בלילה ואת הסרום ביום ובלילה .
    איך משלבים?

    1. היי, את יכולה לסירוגין – בכל מקרה חומצה גליקולית היא לשימוש בערב. כך שניתן לעשות ערב של חומצה גליקולית ולמחרת ניאצינאמיד. באופן אישי אני לא אוהבת ניאצינאמיד במשך היום – לא מרגישה שהמרקם מתאים. לשיקולך.

  5. הי אפשר לשלב חומצה אזלאית עם רטינול וניאצינמיד?ואגב אני בת 20 עם עור מעורב נוטה לאקנה אשמח לשגרת טיפוח לבוקר ולערב אם תוכלי להמליץ לי על דברים.תודה

    1. היי, זה מאוד מוקדם לרטינול ואין סיבה ממשית להתחיל בגיל 20. לתחושתי, עדיף להתמקד בחומצות עדינות יותר. ניאצינאמיד מתאים בהחלט לאיזוןעור מעורב

      1. היי האם ניתן להשתמש בחומצה אזלאית ורטינואיד 0.2 של דה אורדינרי? אם כן אז איך להשתמש??

      2. היי אני בת 18 סבלתי בגיל 15 בערך מאקנה באיזור המצח והסנטר ולקחתי ראקוטן למשך חודשיים וחצי בלבד ולא המשכתי את הטיפול בגלל שראיתי שיפור בעור
        לפני כשנה התפרץ לי אקנה הורמונלי באיזור הסנטר למשך חצי שנה מה שהשאיר לי מעט כתמים אדמדמים עדינים מסביב לאיזור הפה ועכשיו התחלתי להתשתמש בחומצה גליקולית ואזלאית אבל נראה לי שזה לא לגמרי מסלק את הכתמים , בעקבות המלצות חשבתי להתחיל שימוש ברטינול או משחת רט אויט במרשם מרופא כי אני רוצה עור נקי לגמרי
        האם כדאי לי??

        1. הייתי מנסה לשלב קודם כל סרום ויטמין סי בשגרת הטיפוח! יכול מאוד מאוד לעזור בהבהרה. רטינול בעיני מוקדם בגילך ובטח כשנכנסים לקיץ.

        2. היי, מה שמים קודם חומצה סליצית או חומצה היאלורונית או שזה לא משנה?

          1. היאלורונית מומלץ להניח על עור לח, אפשר מיד אחרי המקלחת. וסליצילית נקודתית יותר באזורים הבעיתיים.

        1. כן אין בעיה לשלב בין החומצות הללו – להיפך. היאלורונית היא חומצת לחות 🙂 תעבוד נהדר במקביל לניאצינאמיד.

  6. היי בת 23 עם עור מעורב. התחלתי להשתמש ברטינול וראיתי שיש בקרם לילה שלי חומצה הילארונית. אני מעוניינת גם לשלב ויטמין סי בבוקר עם קרם לחות יום וקרם הגנה. מה את ממליצה?

    1. אין בעיה עם חומצה היאלורונית בקרם הלילה – זו חומצת לחות. ויטמין סי בבוקר זה מצוין. שימי לב שהעור מרגיש בנח עם זה – שלבי את המוצר תחילה מספר פעמים בשבוע.

  7. היי
    אם אני רוצה להתחיל להשתמש בחומצה סליצילית גליקולית וניצנאמיד אני יכולה שים את הניצנאמיד כל בוקר ואז שלושה ימים גליקולית בערב ושלושה ימים סליצילית בערב?

    1. הייתי בוחרת אחת משני החומצות הללו (גליקולית או סליצילית) כדי לבדוק תחילה איך העור מגיב למי מהן. לגבי הניאצינאמיד – אני מעדיפה בערב, לכן הייתי עושה ערב אחד ניאצינאמיד ערב אחד גליקולית לסירוגין.

  8. היי אשמח לעזרה בבניית שגרת טיפוח אני בת 20 עור מעורב עם נטייה לקצת אקנה עם פיגמנטציה מפצעי אקנה

    1. היי! במה משתמשת כיום? יש מוצרים שאת אוהבת ומרגישה שעושים עבורך את העבודה? אני לא בעד לשנות את כל שגרת הטיפוח בבת אחת, אשמח לעזור.

  9. היי אשמח לדעת האם מומלץ לשלב באותו ערב ניאצנמיד וחומצה סליצילית,במידה וכן מה עדיף לשים קודם אם המרקמים שלהם זהים? יש לי של חברת the ordinary. תודה מראש!

    1. היי, לא הייתי משלבת בין השתיים באותו הערב. לתחושתי יכולות לגרום לגירוי יחד כי שתיהן פעילות.

  10. היי בת 22 אשמח שתעזרי לי לבנות שגרת טיפוח בוקר ולילה כי אני רוצה לשלב חומצות ולא מבינה ככ את הסדר שלהם ואיזה חומצות צריכה ואם בבוקר או ערב
    העור שלי הוא רגיל או מעורב עם קצת נמשים ונוטה חפיגמנטציה

    1. היי, יש כאן כמה שאלות שצריך לשאול – במה את משתמשת כיום, מה המטרות של העור, מה הסיבה שאת מעוניינת להכניס חומצות לשגרת הטיפוח כדי למצוא את הנכונות ביותר עבורך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות בנושא: