fbpx

מדריך צמחי בית

אני לא יודעת מתי בדיוק החל הרומן הרשמי שלי עם צמחי בית, אבל אפשר לומר שהחיזוק האמיתי של הקשר קרה סביב הקורונה. כי בינינו, אם לא יוצאים מהבית – כדאי שהבית יהיה נעים, ירוק ומלא חיים. המון זמן חלמתי לעשות מדריך צמחי בית, וסוף סוף הדבר התאפשר.

מדריך צמחי בית

את מרבית הצמחים שיש ברשותי רכשתי ב-TLV Makers – משתלה אורבנית בלב תל אביב, בית קפה כיפי ובכלל – מקום נעים לקפוץ אליו אחרי שיעור יוגה או בכלל. את המקום הקימו קבוצת חברים וביניהם שלי שהיתה בעברה דיילת אוויר יחד עמי וכך הכרנו. מאז התחלף שמה ל’שלי פיית הצמחים’ ומה אני אומר לכם, היא כנראה באמת פיה שמפזרת אבקת חיי נצח על הצמחים. בהתחשב בזה שבעבר התהדרתי בשם התואר ‘רוצחת עציצים’, אני חושבת שמגיע לי (וגם לה!) צל”ש על זה שנכון לכתיבת שורות אלה, טפו טפו טפו, כולם בחיים, ירוקים וסופר שמחים.

שלי והחברים מהמייקרס עזרו לי ליצור מדריך צמחי בית, כדי שגם אתם תוכלו להפוך למגדלי עציצים מקצועיים. אז שמרו אותו, שתפו עם חברים וסמנו לכם את העציצים הנהדרים שתרצו להוסיף לאוסף. על הצילום הרגיש והיצירתי – שירי רוז המוכשרת.

מדריך צמחי בית

מדריך צמחי בית – הצמחים שלי

קלתאה אינסיגניס 

כמה יפה היא, הקלתאה. זה צמח טרופי ומומלץ בחום לכל מי שרוצה להכניס קצת צבע לחייו. קלתאה זו משפחה ענפה של צמחים מרשימים ביופיים. אם גם אתם מרגישים שתחום הבוטניקה כבר זולג לעולם האומנות המודרנית – אתם לגמרי צודקים, סוג של ואן גוך שפגש את דאלי. הקלתאה נהנת מהאיזורים המוארים בתוך הבית, בלי קרן שמש ישירה. בשיא הקיץ ושיא החורף צריך יותר לשים לב לצמח, מומלץ להשקות במים מסוננים ולשמור על הלחות באדמה ולרסס אותה בעדינות (טרופית, כבר אמרנו?). קטע מגניב נוסף של הקלתאה – בלילה היא נסגרת, ובבוקר נפתחת, ונורא כיף לעקוב אחרי התנועה העדינה שלה (שלא לומר ממכר).

תאורה – במקום מואר אך ללא שמש ישירה, אשר תגרום לשריפה של העלים. השקייה – פעם בשבוע, מומלץ לשמור על סביבה לחה על ידי ריסוס במים על העלים והאדמה.

 

 

קלתאה אינסיגניס 

פפירומיה רוסו (אדומה)

קטנטנה, מתוקה, מיוחדת במינה. וכן, גם יחסית עדינה. שימו לב שהשקיית יתר עלולה לגרום לריקבון שורשים אז תהיו רכים איתה. העלים הבשרניים עדינים יחסית ומכילים מאגרי מים כך שככל הנראה מים לא יחסרו לה.

תאורה – מומלץ להניח אותה באיזור יחסית מואר בבית או בחוץ, וניתן להוסיף מעט שעות שמש חלשה (בוקר/ערב). השקייה – לתת לשכבת האדמה העליונה להתייבש בין השקייה להשקייה כדי לא לגרום לריקבון.

פפירומיה רוסו

מונסטרה מינימה – רפידופורה טטרספרמה

המונסטרה, מכונה גם גבינה שוויצרית (כן, בגלל החורים בעלים :)) היא צמח שרציתי להוסיף לממלכת הצמחים שלי כבר זמן רב. היא יפה ברמות, פראית ומעניינת, מהנה מאוד לעיצוב, וניתן למשוך ולכוון את כיוון הצמיחה בעזרת מקלות וחוטים. היא נראית סופר יוקרתית ומיוחדת, והיא גדלה ממש יפה בבית, עם שלל עלים חדשים.

תאורה – בחוץ או בפנים, איזור מוצל אך מואר. השקייה – בערך פעם בשבוע, כשהשכבה העליונה של האדמה מתייבשת. 

מונסטרה מינימה

סקנדנס

הוא אומנם נראה פשוט, אבל בכלי הנכון הוא מקבל פרשנות סופר מגניבה. העלים יפים ובשרניים והירוק שלו ירוק במיוחד ומקסים. הוא נראה סופר פרש בחדר ואני אוהבת אותו מאוד. הוא גם לא יקר, ולא דורש יותר מדי תשומת לב – שכחתם להשקות? זה לא סוף העולם. הוא סלחן למדי ובעל אופי נח, ולכן מומלץ לכולם. 

תאורה – ללא שמש ישירה, עם עוצמת אור בינונית. השקייה – פעם בשבוע. כדאי לשמור על המצע לח בתקופת הגידול (מרץ-אוקטובר), להפחית בהשקייה בעונת החורף.

סקנדנס

פיקוס גומי שחור/מגוון

שני סוגי הפיקוס הללו נחשבים עמידים, ונחשבים אהובים על בתים ומשרדים מכיוון שהם קלים יחסית לגידול וטיפול ונראים נהדר. פיקוס הגומי השחור מתאים גם לאזורים חשוכים, לעומת המגוון שיתחיל לאבד את היופי של העלים המגוונים. אגב, אם חשבתם שנתקלתם בפיקוס הגומי השחור גם ברחוב – לא טעיתם. בחוץ הוא גדל גם כעץ.

 תאורה – תאורה חלקית, ולא שמש ישירה שעלולה לשרוף את העלים. השקייה – לתת לשכבת האדמה העליונה להתייבש בין השקייה להשקייה.

פיקוס גומי שחור

פיקוס גומי מגוון

קרסולה (או בשמה כפי שהיא נקראת אצלנו בבית – אורסולה)

הכירו את אורסולה, יצור משונה ונפלא שמזכיר לי אלמוג ומכאן שמה. רכשתי אותה ליום ההולדת של אודי שאוהב את הים ודברים קצת משונים (כמוני!). הקרסולה היא תת סוג של משפחת הסוקלנטים, מתאימה לשמש ישירה או הצללה חלקית. כמו שאר הסוקולנטים מעט מים יספיקו לה. בבגרותה היא אפילו פורחת (אבל אצלנו זה עוד לא קרה, נו שוין).

תאורה – שמש ישירה או הצללה חלקית. השקייה – מעט מים.

קרסולה

דקל חמדוריאה

יש לי קטע כזה שאני אוהבת להציל עציצים מאיקאה בכל ביקור שם. מן שליחות כזו (תנסו, מומלץ בחום). גם הדקל וגם הסנסווריה אותה תכירו בהמשך ניצלו מתאורת הפלורסנט המעיקה של איקאה ראשון לציון, ומאז מקשטים את ביתי בחן. הדקל הוא בעל קצב צמיחה מהיר ולכן מומלץ לקנות אותו בקוטר קטן ולהנות מהצמיחה המרשימה. גודל הכלי בוא תשתלו אותו יאט ואף יגביל את קצב הגדילה – אז קחו את זה בחשבון. אה, והדקל גם לא כל כך אוהב קור, אבל הקיץ בפתח אז זה לא באמת משנה.

תאורה – קרן שמש לא ישירה, אזור חשוך עד בהיר. השקייה – לפי כמות האור בבית – השקו את הדקל כשהאדמה העליונה מתייבשת.

דקל חמדוריאה

מדריך צמחי בית – הצמח שכולם חייבים

סנסווריה

בחרתי לסיים את הפוסט עם סנסווריה, הצמח המקסים שכולם חייבים. היופי שלה טמון בחוזק שלה (ואל תשאלו אותי איך הרגתי אחת לפני זו). לסנסווריה מספיק מעט אור אבל היא גם תסתדר עם שמש ישירה. צריכה ייבוש מוחלט של האדמה בין השקייה להשקייה אז אל תציפו אותה! עוד יתרון שלה – היא ידועה כמטהרת אוויר.

תאורה – היא תסתדר איפה שתשימו אותה – בין אם היא תקבל מעט אור או שמש ישירה. השקייה – מעט מים, תנו לה להתייבש בין השקייה להשקייה.

סנסווריה

ולסיום טיפ קטן בנוגע לצמחים:

הרבה פעמים הצמחים מגיעים מהמשתלה במצב נהדר, אך לאחר כמה חודשים היופי דועך. הסוד הוא בדישון. מומלץ להוסיף דישון לאדמה או ביחד עם ההשקיה, במיוחד בתקופת האביב והקיץ. 

את כל הצמחים שבפוסט תוכלו לרכוש ב-TLV Makers בתל אביב, כמו גם במשתלות באזור מגוריכם.

אהבתם את המדריך? שתפו אותו עם חברים. לא רוצים לפספס עדכונים מהבלוג? הירשמו בחינם לניוזלטר החודשי.

מדריך צמחי בית

 

אהבת את הפוסט? שלחי אותו לחברה שתהנה גם:

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות בנושא: