fbpx

לחם טף ללא גלוטן

מערכת היחסים שלי עם לחם היא מורכבת. מצד אחד – מדובר בענן רך שאני רוצה בפה שלי. מצד שני – יש לי אי סבילות לגלוטן (לא צליאק), ומודעות למשקל, שיחד מרחיקים אותי מכיכרות הלחם המגרות. חיפשתי אלטרנטיבה בריאה שתאפשר לי להנות מסנדוויצ’ים מפנקים והתוצאה לפניכן – לחם טף ללא גלוטן. אם הייתן אומרות לי לפני כמה חודשים שאני אאפה לחם ביתי, סביר להניח שהייתי צוחקת לכן בפרצוף. מה לי ולזה? ולמטבח בכלל?⁣⁠

מתכון לחם טף ללא גלוטן

אבל משהו קרה בחודשים האחרונים, סקרנות חדשה התעוררה. פתאום לא רק אודי במטבח – גם אני רוצה. ויש כל מיני אתגרים וכל מיני הגבלות: בלי בשר, בלי חלב, בלי גלוטן, עם נטייה לטבעונות. אבל הצלחתי למצוא מתכונים מגוונים, ושיניתי ושדרגתי עד שהתאימו בול בשבילי. בסופו של דבר מדובר בלחם טעים, בריא וביתי, נטול גלוטן וטבעוני. אז איך מכינים?⁣⁠

לחם טף ביתי טבעוני

קמח טף, מה הסיפור שלו בכלל?

מקור הדגן הקטן הזה (הכי קטן בעולם, אם נדייק), באפריקה וגידולו העיקרי הוא באתיופיה. הוא נחשב למזון על ומכיל שמונה חומצות אמינו שחיוניות לגוף האדם. נוסף לזה הוא קל מאוד לעיכול, עשיר בברזל, מגנזיום, סידן, חלבון ו-ויטמינים ו… תופים בבקשה – הרבה מאוד מנגן, מינרל חיוני לתפקוד תקין של המוח. יש קמח טף בהיר וקמח טף כהה, שניהם איכותיים אך ככל שהקמח כהה יותר הוא גם עשיר יותר בכל הדברים הטובים שמניתי כאן למעלה. למתכון השתמשתי בקמח טף כהה, ואני קניתי את שלי בניצת הדובדבן.

לחם טף ללא גלוטן

לחם טף ללא גלוטן – מצרכים ומתכון

מכינים תערובת קמחים ששווה לשתי כוסות. ערבבתי קמח טף, קמח עדשים וקמח כוסמת. קחו בחשבון שלקמח כוסמת יש טעם דומיננטי, וקמח עדשים הוא יחסית דחוס, אז כמותית הייתי שמה יותר טף אבל בסופו של דבר מדובר בטעם אישי.⁣ (לצורך העניין מיקס מאוזן יכלול כוס קמח טף, חצי כוס קמח עדשים וחצי כוס קמח כוסמת).


מוסיפים לתערובת שליש כוס צ’יה, שליש כוס שומשום, שליש כוס מיקס זרעי חמניה ואגוזי מלך, מעט מלח וכפית סודה לשתייה. מוסיפים כוס וחצי מים, מערבבים ונותנים לתערובת לנח כשעה. הרעיון הוא לתת לצ’יה לספוח נוזלים, שכן יש לה תפקיד חשוב בליחוח התערובת. אחרי שעה מעבירים לתבנית אינגלייש קייק ומכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות לכארבעים דקות (ואם צריך קצת יותר) – עד שיוצא קיסם יבש. זהו, פשוט, בריא וטעים. ⁣⁠בתאבון!

לחם טף טבעוני

אהבת את הפוסט? שלחי אותו לחברה שתהנה גם:

8 תגובות

  1. אפשר להמיר את קמח העדשים והכוסמת בקמחים אחרים? תפוחי אדמה, אורז, קמח תופח לפסח של אוסם ללא גלוטן?

    1. לא מכירה את הקמח של אוסם לפסח, אבל אין מניעה מלהחליף את הקמחים בקמחים דומים כמו אורז או חומוס.

      1. היי האם ניתן לעשות רק מקמח טף או כוס של קמח תפו”א נניח עם הטף?

        1. לא ניסיתי עם קמח תופח תפוחי אדמה.
          לטף טעם ספציפי, לתחושתי הקמחים האחרים מאזנים אותו.

  2. מכינה את הלחם הזה באופן קבוע, מאוד מרוצה.
    מה שכן, משאירה אוצו בתנור יותר זמן ואם צריך אז אחרי שפורסת מכניסה שוב לייבוש בחום נמוך. מקררת ומכניסה למקפיא. גם כשמוציאה מהמקפיא ומפשירה שמה כמה דקות בטוסטר אובן. כשהכנתי בהתחלה הטעם היה “מוזר” התרגלתי והתמכרתי :-). קל להכנה, הכי טעים והכי בריא. תודה.

    1. נשמע מעולה! אאמץ בעצמי. נכון, טף לעתים מרגיש מעט משונה. טעם נרכש 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות בנושא: